יום חמישי, 30 בדצמבר 2010

מבט רפלקטיבי על הבלוג האישי

בתחילה,  הכתיבה בבלוג היתה חוויה מרעננת, דבר חדש, משהו אישי אותו אני יוצרת, עליו אני מחליטה, כתיבה על נושא שמענין אותי. בפוסטים הראשונים כתבתי על תזונה מזוית בריאותית, בסוף כל פוסט הוספתי מתכון המתקשר לנושא הפוסט.
בנות הגיבו למה שנכתב ונוצרה אינטראקציה סביב הנושא.
במשך הזמן כשניתנו מטלות "לימודיות" והכתיבה בבלוג היתה כשיעורי בית, מספר התגובות ירד.
נראה, כי כתיבה מתוך בחירה וענין, תרמה לקוראי הבלוג למידע בהם התעניינו. הקוראים הגיבו
לדברים שנכתבו בבלוג וקיבלו תגובה.תגובות שבהם הביעו ענין בכתוב, תגובות בהן נשאלו שאלות, תגובות להרחבת המידע בפוסט.
המטלות שניתנו כ"שעורי בית"  הרחיבו את הידע הכללי בנושא:- האינטרנט,הכתיבה האישית שהופכת לציבורית, המחשב בגן, אינטרנט בגן, מחקרים על כתיבה בבלוג ועוד.כתיבה בפוסט כמטלה "לימודית" גרמה לירידה באינטראקציה הבין אישית, מספר התגובות ירד.

תגובות לכתיבה של פוסט, היתה מהנה עבורי, שמחתי לקבל תגובות ושמחתי לענות למגיבות. פוסט שלם נכתב, לבקשתה  של מגיבה.

מטלה שהרחיבה את השימוש בבלוג היתה המטלה בה נתבקשתי להוסיף קישורים.התנסות בכלי ה"בלוג " וקבלת משימות יכולות לשכלל את האפשרויות.

בבקורי בבלוגים של אחרים,  גיליתי בלוגים מעניינים ולרובם הגבתי.

לגבי המודל של ג'ילי סלמון(2002) נראה לי ששלב ההתפתחות הוא הגבוה, למרות הירידה בתגובות לפוסטים ואת הסיבה לכך קישרתי לכתיבה שאינה מבחירה.
יעל

יום שבת, 25 בדצמבר 2010

סביבת הבלוג

בפוסט זה אתיחס לשני רעיונות אשר מוזכרים במאמרים שקראתי.
היתרונות העיקריים שאני מוצאת בפתיחת בלוג לעומת הקושי במשאבי הזמן הרבים הנדרשים לתפעל אותו.

הבלוג ככלי לביטוי אישי מאפשר כתיבה אישית, העברת מידע לקוראים, קבלת תגובות  ועוד...
בלוג כסביבה לימודית בחטיבות ובתיכון נראה לי מתבקש,הוא מאפשר גיוון, מעודד למידה מסוג אחר.
בני נוער יושבים שעות מול  המחשב בביתם.שעות שבחלקן מיועדות לתקשורת עם חברים ללא פיקוח. כתיבה בבלוג שתתקיים תחת שליטה  וליווי (מורה), יעודדו כתיבה אישית, ישמשו גם ככלי לניהול מידע וידע. הבלוג האישי יאפשר אינטראקציה בין התלמידים ויתרום להרחבת הידע על ידי קבלת תגובות. למידה מקוונת בבתי ספר מתאימה לתקופה זו.

כתיבה בבלוג, ביקורים בבלוגים של אחרים,כתיבה כתגובה, דורשים משאבי זמן רבים-האם הם מוצדקים??
כגננת אני חושבת שפתיחת בלוג המספר על הנעשה בגן מוצא חן מאוד. הכתיבה תשמש תעוד נפלא,  תעוד המלווה בתמונות ובלינקים להרחבה.הבלוג יאפשר תגובות של הורים (הבלוג חייב להיות מוגן, כלומר ישמש רק את הורי הגן).
יש לקחת בחשבון את הזמן הנדרש לתחזוק בלוג. משאב הזמן,  הוא משאב יקר לכן אסתפק בכתיבה בדואר האלקטרוני על מנת לעדכן את הורי הגן.בעתיד יתכן ואשתמש בו....

יום שבת, 18 בדצמבר 2010

ליקוט צמחי בר למאכל

כגננת פעילה מספר שנים בנושא הסביבה\אקולוגיה וגני קיבל הסמכה "גן ירוק מתמיד". נתבקשתי להצטרף לצוות גננות מובילות בתחום ה"ירוק".כצוות חשיבה החלטנו להתמקד בנושא ה"גינה" ויחד נבנה תוכנית המתאימה לגני ילדים.
אני בחרתי את נושא התזונה והבישול.
בישולים מגינת הירק,בנית טבון וכן בישולים מצמחי בר למאכל. בפוסט זה ארחיב  על נושא הליקוט.ליקוט צמחי בר,צמחים שפוגשים  בטיולים שלנו. בשנים האחרונות המודעות לליקוט צמחי בר למאכל הולכת וגדלה. אנשים לומדים בסדנאות ליקוט הם יוצאים לאכול צמחים ומשתמשים בהם לבישול ולאפיה.
כדי ללמוד את הנושא אמליץ על ספר שיסייע בזיהוי הצמחים. הספר נקרא "צמחי בר למאכל" אורי צ'יזיק בהוצאת מפה.
ספר המשלב מסלולי טיול וגם מידע על ליקוט בפועל.בכל מסלול הסבר על שני צמחים ולכל צמח כרטיס ביקור.
בספר צילומים מרהיבים ומתכונים.
לדעתי ניתן להרחיב את נושא הליקוט בגן, לנסות לשתול את צמחי הבר בגינת הגן ולדאוג להתרבותם, הן על ידי הפצת זרעים טבעית או איסוף הזרעים. וכך ניתן לבנות בנק זרעים לשימוש בעתיד.
המתכון לימי החורף עם צאת הסרפדים.
מרק סירפדים
מרכיבים:
צרור גדול של עלי סרפד
מרק קיים- מומלץ מרק ירקות
אופן הכנה:
חולטים את עלי הסרפד במשך כמה דקות.מכניסים את עלי הסרפד החלוטים ואת מי החליטה למעבד מזון ומעבדים עד
לקבלת מרקם חלק. מוסיפים את התערובת למרק.
בהנאה יעל

יום שבת, 11 בדצמבר 2010

אישי הופך ציבורי

אני שייכת לדור הקודם.כתיבה אישית ההופכת לציבורית בן רגע מהווה עבורי מציאות חדשה.הכתיבה בבלוג ובפורומים
לא היתה קלה עבורי.הכתיבה דרשה ממני מספר שלבים על שהגיעה לפרסום-כתיבה על דף(מיושנת),קריאת הכתוב,מחיקות,תיקונים..תהליך תוך בקרה עד לתוצר הסופי שאיתו אני שלמה ורק אז אני מפרסמת.
הכתיבה המיידית ופרסומה  בציבור יכולה לגרום לבעיות-כתיבה פוגעת,חשיפה של אנשים שלא היו מעונינים בכך..
כתיבה זו מעודדת כתיבה אימפולסיבית כתיבה ללא תכנון ומחשבה?
האם נוצר דור חדש של"כאן ועכשיו" דור שלא חושב חשיבה מעמיקה,ואינו נחשף לתהליכים?
תוכניות הריאלטי שמוזכרות במאמר,לדעתי רק מחזקות את השינויים החברתיים בו אנו נמצאים.תוכניות אלו חושפות אנשים ברגעים אינטימיים באופן מידי וללא סינון.מהו האינטרס של אנשים אלו להחשף כך בפומבי?
יש לתת את הדעת לשינויים המתחוללים בחברה שלנו בו האישי הופך ציבורי.הדרכה לכתיבה מאורגנת לכתיבה שקולה,
כתיבה שלא תגרום פגיעה באחרים ושמירת על פרטיותם.
בתי ספר יכולים למנף מצב בו תלמידים משתמשים בעולם הדיגיטלי,התלמידים כבר מזמן "מכורים" ומעבירים זמן רב מול המחשב.למידה שמטרתה להעשיר ולהתעשר על ידי אינטראקציה בעולם הדיגיטלי.